Elise Furland

23.02.13: Siste dagen i Dubai

• 16.09.2014, 00:15

Da var det plutselig lørdag, og dessverre den aller siste dagen vår her i Dubai. Sol, varme og herlige dager har vi hatt hver eneste dag her nede, og dagen i dag var intet unntak! I forhold til de andre dagene, ble det en litt mer avslappet dag i dag da. Vi sov helt til klokken ti, før det ble klart for den aller siste (og veldig gode) hotellfrokosten. Deretter gikk vi rett ut i solen, for å få de siste solstrålene på kroppen. Ikke mindre enn fire timer lå jeg og sov ute på solsenga, før jeg fant ut på at det var på tide å komme seg opp, før jeg ble solbrent. Men etter ørten lag med after-sun og aloe vera utover kvelden, klarte jeg heldigvis å redde huden min.

Senere den ettermiddagen, hadde jeg og Mamma bestilt oss time til massasje - igjen. Og etter litt misforståelser mellom meg og Mamma, på hvilket spa vi faktisk skulle på, løp vi litt rundt mellom de forskjellige spa'ene, hver for oss uten mobil, før vi endelig fant hverandre og fikk slappet av med fotmassasje og nakke- og skuldermassaje. Deilig!

Senere på kvelden reiste vi inn til gamlebyen. Først tok vi oss inn på en restaurat, hvor vi fikk slappet av litt ved havna, før vi hastet oss avgårde videre til "The Gould Souk". "The Gold Souk" er et gammelt område med hele 400 gullsmeder! Her skulle vi først og fremst bare se oss rundt, men både jeg og Andreas hadde litt lyst til å se om vi fant noe vi kunne kjøpe med oss hjem. Og på bildet under kan du se resultatet:

Andreas fikk et kjempefint gullsmykke, mens jeg fikk en helt fantastisk nyyydelig ring fra Mamma og Pappa til bursdagsgave! Hvis ikke vi har verdens beste foreldre, så vet ikke jeg altså!♥ Herremin, dette er materialistisk lykke og kjærlighet! Åååh! Mannen på bildet er forresten gullsmeden.

Rett etter gullkjøpet, ble det å haste oss avgårde i en taxi tilbake til hotellet igjen. Og da var det (dessverre) pakking og deretter reising som stod for tur. Denne uken har gått så utrolig fort! Så altfor fort! Men den har virkelig vært fantastisk! Ikke bare har alle fire vært samlet for første gang siden desember, men vi har også fått opplevd så utrolig mye gøy og kost oss masse! Det eneste som kanskje var litt dumt med turen, var at Andreas ble ekstremt solbrent allerede den andre dagen her, etter at han fjusket litt med solkremen. Men ellers har vi bare hatt det strålende! Og for å si det sånn; jeg skal tilbake til Dubai!

22.02.13: Burj Khalifa & Dubai Mall

• 16.09.2014, 00:08

Det ble en ekstremt tidlig morgen for oss i dag. Klokken fem på morgenen var vi allerede våkne, ferdig ordnet, og satt i en taxi på vei til verdens høyeste bygning, Burj Khalifa! Ikke mindre enn 828 meter strekker den seg opp i været, og dette skulle vi nå få oppleve å stå oppe i.

Her med billetten i hånden, stod jeg spent i kø for å komme frem til heisen, som skulle ta oss opp til etasje nummer 124! Med litt dotter i ørene og arabisk musikk til, tok ikke mer enn 30-60 sekunder før vi var "at the top"! Her var det utsikt over hele Dubai, og man kunne se ned på alle de plutselig så "små" skyskraperne, som for noen minutter siden hadde vært veldig høye.

Siden vi hadde billetter til 06.30, var vi så heldig at vi fikk med oss soloppgangen!

Det lave, store bygget dere over her er verdens strøste kjøpesenter, Dubai Mall.

Selv om vi var "at the top", var vi nok ikke på toppen likevel. Toppen/utsiktspunktet hvor publikum får komme til er "bare" på 452 meter over bakken, mens hele bygget egentlig er 828 meter.

Langt borte i det fjerne, der toppen på skyggen av Burj Khalifa rekker, kan dere se "The World"!

Etter litt frokost, soling på stranden, var det igjen tid for å ordne seg for en ny utflukt. Nå skulle vi nemlig besøke Dubai Mall! Bankkortet luktet nærmest svidd før vi reiste avgårde, men overraskende nok var det ikke mange posene vi fikk med oss. Kanskje fordi vi hadde for liten tid til å komme gjennom hele stenteret? Eller så var nok vi ikke i det rette shopping-humøret.

Pappa tok seg en liten pause i shoppingen, og gikk en tur ut for å ta litt bilder. Og blant annet fikk han tatt dette fine bilde av Burj Khalifa! Høyt, ja?! Mellom shoppingen, hadde vi bestilt bord ute på verandaen til T.G.I.Friday's. Dette var ikke bare på grunn av den fantastiske maten, men også på grunn av utsikten vi hadde ned mot til den berømte fontenen, "The Dubai Fountain". På YouTube ligger det mange filmer fra denne fontenen, men her har dere noen bilder:

Hundrevis (for å ikke snakke om tusenvis?) av små lys begynte alltid å blinke cirka fem minutter før showet startet. Og et nytt show startet hver halvtime, hvor fontenene "danset" til en ny sang hver halvtime.

Det var ikke bare vi som ville se showene. Hundrevis av mennesker stod rundt for å se på!

Mens vi satt og koste oss på Fridays, fikk vi med oss fire show. Min favoritt var det siste showet vi fikk se, da det var Whitney Houston's "I Will Always Love You", som fontenen danset etter. Åhh, sååå fint!

Da to timer var gått på Friday's, gjorde vi siste innspurt av shoppingen, før senteret skulle stenge. Vi hadde vel "egentlig" god tid. Men til å være verdens største shoppinssenter, så hadde vi ekstremt dårlig tid!...

21.02.13: Atlantis

• 16.09.2014, 00:00

Med bare tre dager igjen til bruk, hadde vi i dag bestemt oss for å reise ytterst ut på "Palmen", til Atlantis, for å kose oss der. Dette er egentlig et hotell, men som også har en stor badepark, et stort akvarium og noen butikker rundt om. Så etter frokosten, løp vi opp på rommene våre for pakke med oss solkrem, bikini og kamera, før vi tok en taxi avgårde til Palmen.

De første (fire-fem-seks?) timene vi var der ute, brukte vi på å registrere billettene våre, skjønne oss på det helt forferdelige touch-og-scanne-systemet til garderobeskapene, sole oss, spis mat, og skli rundt i sklier i badeparken. Hvor mange sklier som var der, har jeg ingen anelse om, men jeg for min del "rakk" bare å ta to sklier, siden jeg hadde brukt resten av tiden til å ligge ved stranden. Men skliene var ganske lange... Den ene sklien, brukte rundt 20-30 minutter å komme rundt, eller noe sånt, haha.

Da solen begynte å gå ned og det begynte å bli litt kjølig, gikk vi og dusjet og ordnet oss, før vi gikk til akvariumet. Her var det alle mulige fisker og havdyr, som du kan tenke deg! Vi tok egentlig ganske så mange bilder der inne, men siden det var så mørkt der, så ble ikke alle bilene like bra. Men her har dere i hvert fall noen av de som ble vellykket:

I morgen skal vi opp gryyyytidlig igjen. Da skal vi opp i Burj Khalifa, verdens høyelse bygning! Det blir spennende!

20.02.13: Ørken-safari i Dubai

• 15.09.2014, 23:44

Er ikke bassengområdet vårt bare helt fantastisk? Jeg elsker denne utsikten, og blir nesten sjokkert hver gang jeg går forbi den, fordi jeg synes skyskraperne er så spesielle. Men foruten å gå rundt og se på området her, så har vi i dag vært på ørken-safari i dag!

Vi ble plukket opp av en sølvgrå Hummer, som vi skulle følge oss hele dagen. Vi, sammen med et engelsk par som også satt på, var de eneste som fikk en Hummer, noe som egentlig var litt kult siden folk så på oss som "kjendiser" når vi kom ut av bilen, haha. Etter min og Pappas mening, så er Hummerene litt vel oppskrytt. Trang lite god å sitte i, etter vår mening. Men gøy var det såklart likevel :)

Sjåføren vi hadde kjørte som en villmann over sanddynene! Vi hylte og flirte omhverandre mens vi klamret oss fast i bilen, sammen med et engelsk par, og ventet egentlig bare på å bikke overende og lande på taket på bilen. Heldigvis var den godt utstyrt med stolper, hvis dette skulle skje. Sjåføren påstod likevel at han hadde full kontroll, men ingen av oss var egentlig noe overbevist om dette.

Sikkerhetsbeltet var godt festet, spyposer lå godt tilgjengelig, samt at vi hadde god stemningsmusikk. Det vil si; på de verste stedene vi kjørte, ble det for eksempel spilt av en "Allah, Allah, Allah"-sang, haha!

Etter en lang dag i sanddynene, fikk vi med oss solnedgangen, før vi omsider kom til en camp midt ute i ørkenen. Her var det laget til bord og puter vi kunne sitte på, hvor vi etterhvert ville få servert grillmat og drikke, mens vi fikk underholdning på scenen. Små suvenir-butikker, var det også her. Ellers kunne man også ri på kamel, røyke vannpipe, handle og kjøre ATV. Jeg ridde på kamel, som dere kan se på bildet under, samt at både jeg, Andreas og Pappa kjørte ATV.

Det ble tatt veldig få bilder på campen, ser jeg nå, men dagen her ute var virkelig fin! Den var veldig spennende, gøyal og vakker, for å si det på den måten. Vi fikk vel egentlig minner for livet!

Jeg fikk ri på kamel for andre gang i mitt liv!

21.02.13: Rom-prosjektet

• 14.09.2014, 00:45

Tirsdag 19. februar. Etter et par netter på to, fine hotellrom, men med en litt dårligere utsikt, var vi i full gang med rombytte. Det var spesielt det ene rommet som var ille, da det også kom mye støy fra et stort bygge-prosjekt som var rett på utsiden av hotellet vi bor på. På bildet under kan du se hotellet vårt, helt til høyre, bak det brune bygget. Og slik var liksom utsikten på det ene rommet. Utsikten var jo én ting, men det å konstant høre borring og dunking, var en annen ting...

Hotellet var, i følge resepsjonisten, "helt" fullbooket. Men etter litt fortvilelser og diskusjoner, fikk vi det endelig som vi ville! To nye rom! Ellers ble denne dagen bare brukt til å ligge på stranden! I fire timer lå vi bare og koste oss i varmen, sov, svømte og ble brune. På kvelden tok jeg og Mamma oss også turen opp på hotellet sitt spa, for å unne oss litt massasje. Jeg, som enda hadde vonde bein etter gårsdagens shoppingrunde, prioriterte beina. Mens Mamma derimot tok en rygg- og nakkemassasje. Litt badstue og steamdusj tok vi også, før vi ordnet oss for å spise ute. Livet!

21.02.13: Koser oss i Emiratene

• 14.09.2014, 00:43

Hei, alle sammen! Det har gått mange dager siden jeg tok opp mac'en sist gang, men alt er bare bra! Vi storkoser oss her i Dubai, og lever herlige dager med varme, sol og luksus!

Dubai er virkelig en fascinerende og fin by! Den er noe for seg selv, og virkelig noe å oppleve! Bygningene, kulturen, religionen, landskapet og ikke minst skriftspråket er noe for seg selv. Alt virker også utrolig trygt her, selv om menneskene her kan virke litt "skumle  for en nordmann som meg, som knapt hadde sett en burka og en sjeikedrakt før jeg kom hit. Nå virker derimot draktene veldig stilige, ettersom man kan se etter detaljer på dem, som forteller hvor de kommer fra.

Siden søndag har vi som sagt bare hatt det kjempebra! Vi ankom Hilton Jumeirah Hotel rundt tre-tiden på natten, lokal tid. Da var det rundt 18 timer siden vi hadde reist hjemme ifra Romsdalen, så da sier det seg vel selv at vi var ganske så slitne, selv om vi fikk sovet en del på flyene. Dagen etterpå bar det forholdsvis tidlig opp, hvor vi først fikk inntatt oss en stor og god hotellfrokost, før det bar rett til The Mall of The Emirates! Shopping altså! Og senteret... det var helt sykt... stort, flott og jah! Det mest spesielle var kanskje ski-området som var der inne! Midt inne i kjøpesenteret gikk det liksom an å stå på slalom, gå på skøyter, ha snøballkrig...! Haha, så jeg følte meg nesten litt "hjemme" med all snøen, granskogen og dunjakkene, men ville så absolutt ikke inn i dit!

Den eneste kulden jeg og Mamma ville ha, var vanilje-frappuccinoen på Starbucks! Mmm, standard!

Det var hundrevis av butikker, og eeeeekstremt langt å gå for å komme gjennom alt. Men likevel fikk jeg ikke med meg flere poser enn fra Sephora, Victoria's Secret, Nike og Forever 21! Utrolig, men sant. "Heldigvis" skal vi på Dubai Mall (verdens største shoppingsenter) på lørdag, så da blir det nok mer shopping!

17.02.13: På vei til Dubai

• 14.09.2014, 00:35

Heia! Har jeg sagt at jeg er på tur? Vel, det er jeg! Og i skrivende stund har jeg allerede fått unna to flyturer i dag, og befinner meg nå på en kafé på flyplassen i Stockholm! Ennå er jeg likevel ikke fremme, og sitter nå og venter på det neste, og siste flyet... Jeg er nemlig på vei til De Forente Arabiske Emirater, nærmere bestemt til DUBAI!

20130217-135647.jpgSå her sitter jeg da, trøtt og sliten, som dere ser. Men heldigvis er det ikke mer en halvannen time til flyet går, og da har jeg planer om å sove alle de 7 timene oppe i lufta! Hihi, blogges!