Elise Furland

Kreta del 2

• 25.09.2014, 20:59

Den 8. oktober, kjentes det godt at vi hadde gått i Samaria Kløften, dagen før! Leggene våre var så stive og støle, at vi gikk som noen hjelpeløse gamlinger uten like, alle sammen. At vi denne tirsdagen skulle ta det med ro ved bassengkanten og sole oss, var det derfor ikke noe spørsmål om engang!

Mamma som som sagt var ett av "bursdagsbarna" her nede, ble spandert på en to timers lang kroppsmassasje litt senere på dagen, av de fem søskene sine. I følge henne kom visst dette veldig godt med etter turen i går!

Senere på kvelden gikk vi som vanlig ut for å spise, men i kveld skulle Mamma feires! Stemningen i kveld var dermed ekstra spesiell, selv om valg av restaurant ikke falt i smak på riktig alle.

Onsdag den 9. oktober, på hennes egen bursdag, ble tante Jorunn plukket opp av en taxi til den samme massøren som Mamma hadde vært hos dagen før. To timer og tyve minutter senere fikk også jeg en times massasje av samme dama, som var en utrolig flink og dyktig massør! Dette var en gave til meg fra Mamma!

Timene senere var vi å finne på solsengene utenfor hotellet vårt. Brunfargen som vi alle drømte om å få, var visst litt vanskeligere å få i disse oktoberdagene, enn ellers på sommeren. Men litt skille - det fikk vi alle, selv om det kanskje ikke var så mye å skryte av. Senere denne kvelden ble det stor bursdagsfeiring på en restaurant med utsikt over Platanias. Astrea het restauraten, som var en veldig koselig restaurant med kjempegod mat og drikke! De ansatte var også veldig flinke, serviceminded og ikke minst øsne og morsomme! Jeg kan ikke annet enn å trekke på smilebåndet med tanken på de, haha.

Torsdag den 10. oktober. I dag leide vi oss tre biler. Tre biler som vi fordelte oss på, og som vi kjørte rundt på vestsiden av Kreta med. Vi kjørte rundt på smale, skumle og lange veier langs fjellene, for å komme oss frem til de forskjellige destinasjonene vi hadde satt oss.

Første stopp ble det som blir kalt for Kretas Maldivene, nemlig Elafonisi.

Elafonisi var en kjempefin, idyllisk og tydeligvis en ganske så poplulær sandstrand her på Kreta. Her badet-, snorklet- og solte vi oss i flere timer. Mye lenger enn planlagt. Vi hadde egentlig planlagt at vi skulle reise til en annen strand også. Falasarna, het den. Men den stranden rakk vi ikke før det var solnedgang, fordi vi også stoppet oppe i en liten fjellandsby for å spise litt.

Ved Falasarna stoppet vi en liten stund bare for å se stranden, ta litt bilder og nyte solnedgangen, før det bar tilbake til Platanias. Nå skulle vi bare levere ifra oss bilene, og splitte oss på hvert vårt hotell - "for godt". Dagen etter skulle nemlig folkene på det andre hotellet reise tilbake til Norge. Resten skulle reise lørdagen, to dager senere.

Fredag 11. oktober. Denne morgenen hadde halve flokken retunert tilbake til Norge. Før resten av oss skulle gjøre det samme, nøt vi en hel dag til i sol og varme. I dag tilbragte vi den i Chania. I gamle Chania by. Dette var en koselig liten by, som kunne minne litt om en blanding mellom Italia og Tyrkia. Italia som i utseende, og Tyrkia som i shopping. Plassen var ganske så sjarmerende, og overalt fantes det butikker med "jalla"-ting, skinn og gullsmeder. Plassen var ganske så sjarmerende, og mens jeg og Aud-Marit trasket rundt i gatene, fant vi flere steder vi bare måtte vise de andre, ta litt bilder og rett og slett bare stoppe opp og se på.

Etter noen timer i den koselige byen, tok vi bussen tilbake til hotellet. Nå var det bare å hive seg i dusjen, ordne håret, få på seg sminken og komme seg ut av hotellet igjen. I kveld skulle nemlig Knut Marius Djupvik synge på the Voice igjen, så da var det bare å sette seg inn på en restaurant som sendte norsk TV, hehe. Og dere kan jo tenke dere stemningen blant oss, da han gikk videre fra duellen!

Da the Voice var ferdig og maten var kommet i magen, var det noen av damene som hadde lyst til å prøve fiske spa! Jeg og Mamma var de eneste som hadde prøvd det før, jeg for min del 3 ganger før, men vi ble også med. De andre damene syntes vel egentlig ikke dette var noe særlig "godt", men... Det var en spennende opplevelse.

Lørdag den 12. oktober var avreisedagen vår. Vi stod opp, spise frokost, pakket og fikk slappet litt av i solen, før flybussen vår kom og hentet oss. Aud-Marit og Hilde hadde i utgangspunktet allerede reist for lenge siden. Flyet deres skulle egentlig gå i 11-tiden på morgenen, men flyet ble både forsinket og innstilt, så de ble sendt videre til et annet hotell for å vente på en senere fly. Resten av oss reiste fra Kreta med et fly i 14-tiden. Aud-Marit og Hilde som da ble værendes på Kreta i noen timer ekstra, rakk i løpet av den korte tiden både å bli solbrent óg rekke å oppleve et jordskjelv som målte 6,5 på richter skala! Haha, off!

20.10.13: Kreta del 1

• 25.09.2014, 20:50

Hei hei! Nå håper jeg dere alle hadde en fin høstferie, og at dere er friske og opplagte tilbake til hverdagen igjen! Jeg hadde i alle fall en veldig fin ferie, og koste meg kjempemye på Kreta sammen med slekta! Jeg kom hjem derfra forrige lørdag, så nå tenkte jeg at jeg skulle skrive litt om hvordan turen vår var. Egentlig hadde jeg lovt familien hjemme at jeg skulle være flink å oppdatere fra oppholdet mitt, mens jeg var der. Men det var enklere sagt enn gjort, da internettet mildt sagt var elendig der nede.

Vi var 19 stk fra Mamma sin del av familien, som reiste nedover til Kreta. Vi bodde i Platanias, nord-vest på Kreta, og var sammen på tur for å feire Mamma som ble 50 år den 7. august, og hennes storesøster (og min tante) Jorunn som ble 60 år den 9. oktober, mens vi var der nede.

På grunn av at vi reiste på ulike dager, fra forskjellige flyplasser i Norge, og med ulike reiseselskap, ble det vanskelig å samle alle 19 på ett og samme hotell. Vi fordelte oss dermed på to hotell i Platanias, med en gåavstand på rundt ti minutter fra hverandre. Noen skulle være på Kreta i to uker, mens resten skulle være der i én uke. Jeg var blandt de sistnevnte, og ankom Kreta lørdag den 5. oktober. Vi kom ikke før på ettermiddagen, så denne lørdagen ble ikke brukt til så mye annet enn å instalere seg på de forskjellige hotellrommene, besøke de andre på det andre hotellet, spise, og slappe av etter turen.

Søndag den 6. oktober, startet vi dagen med et informasjonsmøte som reiseselskapet holdt for oss. Dette var et møte hvor vi fikk oversikt over hvilke aktiviteter som finnes og hvilke steder på Kreta som er verdt å besøke. Flere av tingene som reiseselskapet fortalte oss om, fristet, og vi bestilte oss en tur gåtur i Europas støste kløft, Samaria Kløften!

Denne dagen hadde vi egentlig planer om å ta turen inn til gamlebyen i Chania for litt shopping. Men etter en rask research, fant vi ut at søndager på Kreta tydeligvis er som søndagene hjemme - butikkene er stengt. Derfor tok vi turen til en sandstrand i Kissamos istedenfor, en liten halvtime fra der vi bodde. Men det ble en kald fornøyelse. Denne dagen blåste det helt sykt mye, så vi lå der med gåsehud alle sammen. Etter rundt 2 timer, gav jeg opp solingen på grunn av kulden, og kledde på meg både langbukse, genser og fleecejakke. Haha.

1384025_10151930976220351_1095473648_n
Bilde over, tatt av Ann-Jorid.

Mandag den 7. oktober skulle 13 av oss gå i Samaria Kløften, som var 16 km lang. Knapt nok noen av oss hadde gode sko eller klær å gå i, men alle var likevel positiv til å bli med. Vi ble hentet klokken 05.30 av en buss ved hotellet, som skulle ta oss med til klippen. Og litt over to timer senere, var vi på toppen, og kunne begynne å gå nedover i kløften.

Turen gikk kjempefint, og været var helt nydelig. Men det som jeg trodde kunne ta 2-3 timer å gå, tok oss faktisk 6 timer! Ikke at vi prøvde å gå fort, men fjellet var bratt, steiene var glatte/nedslipt og ekle å gå på, vi gikk alle i vårt eget tempo, stoppet opp og tok bilder her og der. Og åtte steder på turen var det rasteplasser hvor vi kunne stoppe og spise nisten vår, fylle vann, gå på do, og ellers bare slappe av.

Disse kartene fortalte oss hvor vi befant oss i klippen, og hvor langt det var å gå til neste rasteplass.

Da vi kom ned fra kløften, satt vi oss ned på en restaurant og spiste oss gode og mette, og bare slappet av. Noen gikk ned til stranden for å bade.

Etter ett par timer, ble vi fraktet med båt i én time (jeg sov), før vi ankom havna hvor bussene hjem stod og ventet. Da vi kom hjem på hotellet var det allerede blitt langt på kveld. Noen gikk og spiste, mens resten la seg tidlig til sengs etter den lange dagen.