Elise Furland

Jula 2014

• 28.12.2014, 11:00

Fjerde juledag! Utrolig så fort tiden går! Jeg følte det var i går jeg satt meg på flyet for å reise hjemover til jul, men nå er det hele to uker siden jeg kom! Dagene hjemme har vært så herlige, og har blitt brukt til å besøke familie og venner, bake julekaker, spise god mat, hygge seg med sine kjære, leke i snøen og ellers bare slappe av. Den 17. desember landet kjæresten min på flyplassen i Ålesund, for å feire jula sammen med oss - så dere kan tro jula har vært koselig♥

Lille julaften startet dagen med besøk av godjenta Anna. Det var et halvt år siden sist jeg hadde sett henne, så det var godt å få en god klem igjen! På kvelden tok jeg med meg Robert på "Låven" for å få litt julestemning.

Senere samme kveld, tok vi turen til Farmor.

Så var det blitt juleaften - den koseligste dagen i året! Tradisjonen tro bydde på både "Tre nøtter til Askepott", julegudstjeneste i kirka, pinnekjøtt-middag, åpninger av julegaver, samt brettspill til langt på natt. En fantastisk fin og koselig dag. Vi fikk til og med en hvit jul!

Allergikeren (aka meg) fikk tildelt egne pølser, søtpotet, ris og gulrøtter - i tillegg til pinnekjøttet, haha.

Første juledag stod ikke frokosten på bordet før det var begynt å bli mørkt utendørs. Standard prosedyre hvert år.

Andre juledag våknet vi til 36 cm snø! Da var det bare å løpe ut i været, og dra med seg kamera, selfiestang og kjæresten på veien♥

På kvelden samme dag ble det aking med brett og kjelke ned bakkene, frem til vi klarte og skade oss gul og blå begge to...

Tredje juledag tok jeg, Robert og Mamma turen til Molde for litt julegavebytting og romjulsshopping.

I dag ser jeg for meg å bare slappe av hjemme og nyte den siste hele, før jeg og Robert pakker sammen sakene våre og busser oppover til Trondheim i morgen. Håper alle har hatt en fin jul så langt! Vi blogges senere.

Magien av å bare være her

• 16.12.2014, 15:57

Det er nesten litt magisk å være hjemme igjen. Magisk å sitte i stuen og se utover fjelltoppene som overlapper hverandre. Magisk og se den stille fjorden, som flyter så stille der ute. Magisk å se de store markene mellom de små husene. Magisk å gå rundt i huset jeg har hatt en tilhørighet til i over 18 år. Magisk å gå ute i snøen, i hagen, rundt husene til naboene. Følge med på bilene som ikke klarer å komme seg opp den bratte bakken i byggefeltet. Føle den ekle energien på rommene jeg alltid har ment det spøker på. Føle varmen som jeg kjenner på, når jeg sitter i stuen til Mamma. Se på alle de gode minnene som har samlet seg opp på veggene, gjennom livet. Barnebilder, reiser, malerier, familie, slekter, pynt. Huset her gir meg så gode vibber. Gode tanker. Varme.

I en time til skal jeg sitte og nyte det å bare være her. Deretter skal jeg ut og kjøre. Møte en gammel venninne på en restaurant, og senere til onkelen min og feire at han fyller år! Hurra! Dette blir en fin dag.

Hva gjør du i dag?

Over fjelltoppene

• 16.12.2014, 02:23

Jeg kunne ønske jeg var en av de som elsker å fly. Som kan få tildelt plass hvor som helst i flyet. Som kan nyte utsikten, lese aviser, føle seg trygg. Som som kan ta seg en kopp te eller kaffe uten bekymninger, og som viktigst av alt kan smile og le når flyet møter motstand av svigninger i luften. Som dere kanskje har skjønt allerede, så er ikke jeg en av disse personene. Jeg har ikke flyskrekk akkurat, men jeg må likevel klamre meg fast i setet nærmest vinduet, sjekke at redningsvesten faktisk ligger under setet, se at spyposen ligger tilgjengelig i setelommen fremfor meg, og ha noe kaldt å drikke under reisen!

Oppover fra mellomlandingen på Gardermoen, satt jeg nær en passasjer som kunne ha trengt en dusj og en neve med beroligende midler. For å si det rett ut, var jeg ikke så veldig begeistret av å sitte der jeg satt, men tenkte at turen heldigvis ikke skulle vare mer enn 45 minutter. Minuttene gikk, men det var ikke før de siste tyve minuttene jeg satt og nærmest telte sekunder. Vi møtte den verste turbulensen jeg har vært utsatt for noen gang, og jeg følte jeg satt som en dum prøvekanin i en utrygg og farlig karusell, som var ment til å få meg drept. Alle rundt meg hadde det tydeligvis veldig gøy, og satt der og hygget seg over at turbulensen kunne minne om karusellene på tivoli. Selv, satt jeg og klamret meg fast i den ene armlenen, og konsentrerte meg om å ikke bli dårlig.

Etter ti minutter var nok ikke den luktende passasjeren så glad for å sitte sammen meg heller, vil jeg tro. Da sa nemlig kroppen min game over, og spyposen måtte frem og gjøre jobben sin. (Upsi, håper ikke noen av dere sitter og spiser mat mens dere leser dette?). Jeg vet ikke helt hva budskapet i dette innlegget egentlig skulle være, men jeg kan i hvert fall fortelle dere at jeg har kommet meg trygt hjem til barndomshjemmet mitt i Romsdalen♥ Følelsen å våkne i sengen her hjemme, se at snøen etterhvert dalte ned fra himmelen, og ha en hel mor-og-datter-dag i dag, var en helt nydelig start på ferien! Vi har bakt brød og pepperkaker, sett konserter på TVen, og snakket mye om både det ene og det andre♥ Jeg er så glad for å være hjemme igjen!

Har du fått juleferie?

Home for Christmas

• 14.12.2014, 10:00

Hei og god søndags morgen! Det er så hyggelig å se at så mange av dere kommer innom bloggen min daglig, selv om jeg ikke har blogget noe som helst de siste ukene. Eksamensperioden tok helt overhånd på livet mitt, for å si det rett ut. Til slutt gjorde jeg ikke annet enn å sove og studere, og hadde knapt tid til å lage meg ordentlig mat! På et tidspunkt begynte jeg faktisk å lure på hvorfor jeg i det hele tatt hadde meldt meg frivillig inn på en bachelorgrad ved universitetet. Men forhåpentligvis er ikke jeg den eneste studenten som har sittet fortvilt bak blekk, notatbøker og gamle eksamenshefter.

Heldigvis er alle eksamene levert, og jeg kan endelig rope ut at jeg har juleferie! Endelig har jeg tid til å gjøre alt og ingenting, lage masse god mat, og løpe rundt uten en eneste bekymring! Juuuhuu! Og som dere ser på bildene, så har jeg akkurat laget meg frokost. Bananhavrepannekaker ala Elise, som jeg så fint kaller det. Det er faktisk noe av det beste jeg vet, og faktisk så godt at jeg ikke kan lage mer enn én posjon av gangen, uten at jeg ender opp helt forderva av overspising. Oppskriften har jeg allerede postet til dere før, som dere kan finne under kategorien "Oppskrifter", til høyre.

Om bare en times tid setter jeg meg på bussen mot flyplassen og setter snuten hjem til Romsdal♥ Jeg har faktisk ikke vært hjemme på et halvt ÅR, så dere kan tro jeg gleder meg! Bagen er stappfull. Håndbagasjen like så. Men hva er det vel å forvente, når jeg skal ha juleferie i tre uker? Hihi.