Elise Furland

SYV ÅR

• 31.12.2015, 15:51

Bloggbursdag ♥ I dag, på selveste nyttårsaften, feirer jeg syv år som blogger! SYV år! Tenk at jeg bare var 14 år da jeg la ut mitt aller første innlegg. Sammen med noen tekstlinjer, la jeg ut ett par dårlige mobilbilder - og plutselig var jeg hektet! Det ble et fristed. Fristed for tankene mine, meningene mine, virkeligheten og drømmene jeg bar på. Og det til tross for at jeg egentlig postet alt ut på det åpne internett!

Om dere har lest bloggen min helt fra starten av, har dere fått blitt med meg gjennom ungdomsskolen, videregående, universitet, flytting til Ålesund, flytting til Trondheim, flytting til Bodø, dyrehold, reiser, begravelser, å bli et skillsmissebarn, utredelse av matintoleranser, forelskelse, tanker og drømmer. Dere har fått blitt med meg gjennom mye, men langt ifra alt. Dere kjenner meg egentlig ikke mer enn kanskje fem prosent, og det er vitkig at dere er klar over! Dette er en blogg, og er ikke mer enn et lite innsyn på livet mitt. Men uansett.

Tusen takk for at dere leser bloggen min! Tusen takk for at dere legger igjen hyggelige kommentarer! Tusen takk for at dere behandler meg som en venn! Og tusen takk for at dere lar meg være meg!

Stor klem ♥

Soloppgang

• 31.12.2015, 01:37

Jeg skjønte virkelig ingenting, da jeg søvnig trasket inn på badet for å dusje i dag morges. Hele badet lyste opp i rosa, og min første tanke var at noen hadde byttet ut lyspæra i taket bare for å ha det litt morsomt med meg. Dette var ikke tilfellet. Inn mellom de små glippene i persiennene kom de nydelige fargene, og jeg kunne ikke annet enn å løpe ut av badet for å hente kameraet mitt! Så fint da, hæ?

Jeg føler jeg flytter posisjon for hvert innlegg jeg legger ut her, men nå har jeg altså kommet meg til Trondheim! Jeg hos Robert sin familie, og her skal vi altså feire nyttårsaften - noe jeg gleder meg helt sinnsykt til! Det blir kalkun til middag, en fancy dessert, bobler i glassene, og fest senere på kvelden! For å være ærlig, tror jeg ikke jeg kan møte det nye året på en bedre måte enn denne - så nå krysser jeg bare fingrene for en vellykket nyttårsfeiring!

REUNION

• 29.12.2015, 19:21

I 10 år gikk jeg på grunnskolen med denne flotte gjengen, før skilte våre veier og reiste til hver vår kant av landet. Nå er dette 5 ½ år siden, og på lørdag 2. juledag, så vi hverandre igjen for aller første gang som en samlet gjeng!

Vi spiste og vi lo, klemte og drakk. Jentene var nydelige, guttene var blitt til kjekke menn, og historiene var mange! Noen hadde fått barn, noen hadde reist verden rundt, noen hadde blitt gründere, mens andre hadde fortsatt store drømmer fremfor seg! Når ting skjer så fort, er det ingen tvil om at det blir spennende å møte gjengen igjen på reunion om noen år! Jeg gleder meg i hvert fall helt sykt, allerede!

En fantastisk vellykket- og hyggelig kveld

Julaften

• 27.12.2015, 23:20

Jeg hopper rett til julekvelden  - til finstasen, julemusikk, julemat, koselig stemning og glede ♥

Jeg kunne ønske jeg var like flink til å spille piano, som da jeg var liten. Noter i g-nøkkel er ingen fortsatt problem, men spillingen er langt fra like bra.

Endelig var det klart for årets beste middagsmåltid ♥ Pinnekjøtt med masse godt tilbehør, og julebrus i glasset!

Pinnekjøtt, søtpotet-stappe og ris til meg, som ikke tåler pølser og poteter. Surkål, rødkål og kålrotstappe har smaksløkene mine aldri likt.

(Lille)broren min og meg ♥

Og julegavene? De var fantastiske!!

Jula

• 27.12.2015, 21:14

Da var alle innleggene fra Gran Canaria endelig ute, og jeg kan fortelle dere at jeg befinner meg hjemme hos Mamma i Romsdalen ♥ Her har jeg vært siden 18. desember, og siden da har dagene gått i ett med både bursdagsselskap, familiemiddager, baking, besøk hit og dit, julefilmer og såklart julefeiring! I går var jeg også på gjenforeningsfest med gamleklassen jeg gikk på skole sammen med i 10 år! Men mer om det, tenkte jeg å fortelle om senere.

Kamelridning i Maspalomas

• 27.12.2015, 20:22

Tirsdag 15. desember

Det er aldri gøy å måtte innse at en hyggelig ferietur går mot slutten. Plutselig var det tirsdag, og vi våknet opp til vår aller siste soloppgang og morgen her på Gran Canaria. Foruten om å bruke dagen på å pakke, hadde vi bestemt oss for å reise til Maspalomas! Vi hadde nemlig blitt fortalt at dette var et vakkert sted, som blant annet inneholdt en stor, kunstig ørken, hvor man kunne ri på kameler! Selv om både Robert og meg har ridd på kameler både én og to ganger tidligere, hadde vi bestemt oss for at dette var noe vi likevel måtte få med oss når vi først var her!

Da vi etter en halvtimes busstur ankom Maspalomas, møtte vi en helt annen kultur enn i Puerto Rico! Puerto Rico er veldig preget av turismen, og inneholder ikke stort mer enn drøssevis av hoteller, jalla-sjapper, falske merkevarer, og selgere som roper og skriker etter deg på norsk. Kort fortalt; et veldig travelt område. Maspalomas derimot var mye roligere og fredeligere - for ikke å snakke om penere! Butikkene var mye mer eksklusive, områdene var grønnere, og folkene var generelt mye mer roligere her.

Etter vi hadde trasket rundt en god stund i de 27 gradene som gradestokken viste, fant vi endelig kamel-safarien vi hadde speidet etter! Her møtte vi en gjeng hyggelige mannfolk som jobbet på området, samt en hel flokk med kameler. Alt var veldig rolig og fredelig, og etter en halvtimes venting var kamelene klare for tur.

Kamelen som jeg og Robert satt på, het Bara. Han fraktet oss trygt og rolig på ryggen gjennom ørkenens varme sand, mens vi satt og nøt utsikten og turen på ryggen hans. Bak oss gikk seks andre kameler!

Da vi etter en halvtimes tid stod på våre egne bein igjen, var det tid for å fylle magen med noe god mat. Hvite duker og stivpyntede servitører bruker gjerne å skremme meg bort lenge før jeg setter meg ned ved bordet, i redsel for hva prislappen vil vise etterpå. Men i dag gikk det heldigvis fint. Vi satt oss inn på en veldig fin, italiensk restaurant, og koste oss gløgg ihjel med hver vår nydelige pizza! Heldigvis var ikke prisene så ille som man skulle tro, og vi gikk derifra med god samvittighet og en veldig god og mett mage. Haha, vi var vel mette i typ tolv timer etterpå!

Lever livet i syden

• 24.12.2015, 02:07

Mandag 14. desember

I dag tenkte vi å bare ta en helt rolig og avslappende dag ved bassenget. Sole oss, nyte ferielivet og plaske rundt i badebassenget.

Som jeg har nevnt tidligere, så er ikke solen så veldig sterk nå for tiden, så vi har ikke blitt noe særlig brune. Robert stakkar, har fortsatt ikke fått ett eneste lite skille på kroppen (hvordan er det mulig?!), mens jeg har fått en helt ok mengde med farge etter bare fire korte dager med soling.

I dag safet vi på valg av restaurant, og gikk tilbake samme sted som for to dager siden. Calzonen der hadde fristet meg helt siden vi forlot restauranten sist gang, så i dag kunne jeg ikke gjøre annet enn å bestille den! Robert gikk for lasagne denne gangen, og vi ble begge SÅ mette at vi fortsatt kunne kjenne det i magen da vi la oss for natten! Haha, gud.

Playa de Amadores

• 23.12.2015, 17:32

Søndag 13. desember

Å kjenne solen varme mot naken hud, mens varm sand smyger seg opp mellom tærne - må være noe av det aller beste som finnes! Jeg føler meg plutselig så fri, så levende, og har ikke lyst til å gjøre noe annet enn å bare... bli der.

Alle jeg har snakket med på forhånd av denne turen, har snakket så veldig godt om stranden i Amadores! "Ikke reis på stranden i Puerto Rico - reis heller på Amadores! Den er sååå mye finere", har de sagt. Så i dag gjorde vi det.

Etter tre timer med sol og bad, var herremannen lei, og nektet å ligge noe mer. Han ville gå rundt, se i gatene, butikkene og se "downtown" Puerto Rico. Alt annet enn å bare ligge på en solseng. Greit sa jeg - "men da vil jeg avrunde besøket på Amadores med massasje og middag, først"! Og slik ble det! ♥

Etter vi hadde kommet hjem og fått dusjet av oss sand, olje og solkrem, tok vi turen ned til Puerto Rico -senteret.

Til vår skuffelse, inneholdt ikke dette "kjøpesenteret" noe annet enn bare masse ræl! Masse blinkende neonlys, falske merkevarer, masete selgere og ett par litt mer "vanlige" butikker. Det var bare stress å være der, og er ikke et kjøpesenter jeg vil anbefale noen å oppsøke, egentlig.

SUNNY DAYS

• 23.12.2015, 13:41

Lørdag 12. desember

Klokken syv ringte vekkerklokken. Morgen igjen. Solen hadde ennå ikke stått opp bak åsen, men jeg reise meg likevel opp fra sengekanten og listet meg rundt for å ordne meg. Håret måtte glattes, kroppen måtte smøres, og frokosten måtte komme seg godt ned i magen før vi kunne trekke oss ut i morgensolen og få oss noen timer med solstråler på de bleke kroppene våre.

Vi tilbragte fire-fem timer ved bassengkanten, men likevel var det ikke mer enn et lite, beskjedent skille å få i dag heller... Robert derimot, som har en ekstra lys og sensitiv hud, fikk ikke ett eneste bittelite skille engang! Jeg stod bare å måpte. Virkelig ikke et eneste lite skille engang! Bare en litt rødere og friskere farge i ansiktet. Haha.

Etter to dager med elendig middag, fant vi oss endelig en liten restaurant hvor maten smakte bra! Det ble vi SÅ glade for, at vi har allerede bestemt oss for at vi skal hit en annen dag også - bare for å safe noen gode middager mens vi er her. Haha. Da står i hvert fall calzone på menyen hos meg!

I kveld var det annonsert julekonsert på hotellet. Et spansk kor skulle synge julen inn, og alle var hjertelig velkomne. Hyggelig var det, men om noen av de oppmøtte faktisk kom i julestemning, er jeg usikker på. Verken jeg eller Robert gjorde i hvert fall det, og konsumerte det vi hadde i glassene våre, før vi tilbrakte resten av kvelden med brus, vann og snacks på hotellrommet.

LAS PALMAS

• 21.12.2015, 18:34

Fredag 11. desember

Siden vi bare skal være på Gran Canaria en liten uke, har vi bestemt oss for å ikke bare ligge å plaske ved bassengkanten, men å faktisk bruke noen av dagene på opplevelser og turer også! Alt handler ikke om å ligge langflat ut på en solseng for å bli brun, men å faktisk gjøre noe gøyalt å spennende som vi kan huske senere i livet. Så i dag hadde vi bestemt oss for å reise til Las Palmas!

Vi forhørte oss litt om transportmulighetene for å komme oss til Las Palmas, samt mulighetene for transport, shopping og sightseeing der oppe. Valget falt på buss og sightseeingbuss, mens vi fikk et kart over byen som viste de forskjellige shoppingsentrene og gatene som var verdt å få med seg.

Det var klart det ble en varm time i bussen til Las Palmas, da den fulle bussen ikke hadde aircondition! Solen stekte godt inn vinduet, og vi veivet godt med kartet for å kjøle oss ned. Så da bussen endelig parkerte i Las Palmas, var det deilig å kjenne det kjølige brisen på huden. Las Palmas ligger dessuten helt nord på Gran Canaria, i motsetning til Puerto Rico som ligger helt sør, så da var det naturligvis noen grader forskjell på temperaturen. Vi tipper rundt fire-fem grader. Det var i hvert fall såpass stor forskjell at folk i Las Palmas generelt heller gikk i busker istedenfor shorts. Temperaturforskjellen hadde vi heldigvis fått med oss på forhånd av turen, og hadde derfor pakket med oss ekstra skift, som kom godt med etterhvert som det ble kjørligere utover dagen.

Etter en lang dag med sightseeing og shopping i Las Palmas, viste telefonen min at vi nesten hadde gått 12 kilometer! I sandaler og loafers, kan dere tro vi kjente det godt i beina, ja! Haha. Men det var i hvert fall utrolig godt å komme seg litt bort fra det typiske turist-området i sør, og få oppleve litt mer av det spanske miljøet! I Las Palmas var det jo ikke alle som kunne engelsk engang, så da fikk jeg jo til og med dra noen spanske gloser! Gøy!

Vi er på Gran Canaria

• 17.12.2015, 21:11

TORSDAG 10. DESEMBER

Selv om vi stod inne på tax free'en med både pass og boardingkort i hendene, føltes det nesten litt for godt ut til å være sant. Gran Canaria? Syden? Skulle vi virkelig bort fra regn, sludd og vind? Jeg klarte ikke å forestille meg det. Kunne vi virkelig være heldige? Etter seks og en halv time i luften, var svaret "JA"! Vi hadde faktisk forlatt iskalde Norge for en hel uke! Jeg smilte fra øre til øre, og gikk til sengs med det samme smilet om munnen.

I dag våknet jeg etter den beste natten jeg har hatt på flere uker! Jeg sov sååå utrolig godt, og har en teori om at det skyldes at jeg endelig har klart å legge alt kaoset angående eksamen, bak meg! Formler, regnestykker, lover, paragrafer. Jeg har stresset SÅ mye, men nå har er alle bekymringene borte. Jeg er jo ferdig! Tredje semester er fullført - og vet dere hva? Jeg fikk tilbake to av eksamene mine her en dag, og jeg klarte jammen meg å få A på begge to! Lykkerus ♥

I dag startet vi dagen med en handletur. Vi er så heldig å ha tre matbutikker rett i nærheten av hotellet, så det var mange fristelser å gå gjennom! Jeg elsker jo å gå rundt på nye butikker og se om jeg finner noe nytt jeg ikke er intolerant mot. Og du og du, så mye godt jeg fant! Sjokolade-frokostblanding, laktosefri melk, rundstykker, knekkebrød, kjøpttpålegg, sjokolade-snacks og - wait for it... makrell i tomat! Haha, jeg visste ikke helt om jeg skulle le eller gråte, da jeg fant en hel reol med norsk-importerte varer! Risgrøt, kvitt lunsj, makrell i tomat, syltetøy, taco, kålrabistappe og toro brownies var bare noe av utvalget de hadde!

Siden vi er på ferie for å kose oss, spratt vi likeså godt en flaske cava til frokost ♥

Etter boblene og frokosten var kommet i magen, var det av med klær og på med bikini og solfaktor. Nå skulle det soles!

Om solen er like sterk nå som på midtsommeren tror jeg er ganske tvilsomt. Vanligvis får jeg et ganske så godt skille allerede etter første dag i solen, men i dag var skillet derimot av den mer beskjedne typen. Jaja, men hva er vel en sydentur uten noen daglige timer på solsengen, likevel?

Jeg vet ikke med dere, men jeg får helt avsmak av steder hvor de roper etter deg for at du skal komme og spise på akkurat deres restaurant. "Hey! Come here! Norge?! HEIA NORGE! Ar do sulten? Komma hit! Kvinne og mann, mat hær!". Jeg vet de lever av turisme, men ærlig talt. Tror de virkelig at de får kunder ved å veive med armene og rope etter deg, mens du står femti meter unna dem?

Mas og matro er virkelig to ting jeg ikke klarer å kombinere, og for å si det sånn - vi endte opp med å sette oss inn på den eneste restauranten som ikke ropte etter oss. Haha. Det ble pizza på oss begge, men akkurat i kveld ble jeg litt usikker på om det faktisk var pizza eller et kjøttmåltid jeg fikk servert. Haha, SE på dette fyllet her'a!

Selv om jeg elsker masse fyll - og spesielt kjøtt på pizza, ble dette bare alt, alt, ALT for mye. Jeg måtte faktisk ta av halvparten av fyllet, og det endte såklart i mye latter!

Utsikten fra restauranten ♥

I morgen tenker vi å utforske mulighetene for å reise nordover til Las Palmas. Vi har hørt at kulturen der er noe for seg selv, og at shoppingen der er både variert og bra! Sistnevnte passer jo veldig bra, ettersom verken jeg eller Robert er ferdig med julegavene ennå.

Innleggene fra Gran Canaria

• 17.12.2015, 19:47

Norsk jord, snø og kulde. Det er rart å være tilbake. I forgårs gikk jeg i lårkort kjole og sandaler i 27 grader. Jeg befant meg utenfor Afrikas kyst, nærmere bestemt på Gran Canaria. Sydenland. All julestemningen jeg hadde bært på i ukesvis var forsvunnet, og jeg klarte ikke å tenke på at det bare var noen dager igjen til jul. Alt handlet om å smøre seg med solfaktor, sprade rundt i lette sommerklær, oppleve øya, og drikke fine drinker ved bassengkanten. Du vet; feriere ♥

Da vi skulle gå ned for landing i Bodø derimot, kom julestemningen tilbake med et brak! Så mye snø! I løpet av den lille uken vi hadde vært borte, hadde det kommet over 30 cm med snø. Plutselig måtte dunjakken, skjerf og hansker taes på, for her var det vinter

En uke på Gran Canaria gav virkelig balsam for sjela! Humøret vokste, stresset forsvant og før første gang på lenge klarte vi virkelig å slappe av!

Ellers hadde jeg jo planer om å blogge daglig, mens vi var der nede. Men på grunn av hotellets elendige wifi, ble dette umulig. Jeg klarte ikke å komme meg inn på safari engang, og da var det bare å gi opp. MEN, jeg har skrevet logg dag for dag, som jeg tenkte jeg ville dele med dere! Første innlegg har jeg planer om å poste allerede om ett par timer så følg med her på bloggen! Følg meg gjerne på Instagram også, @elisefurland - der har jeg postet flere bilder fra turen allerede ♥

Nå reiser vi til Syden!

• 09.12.2015, 14:24

I går satt jeg med krampe i hånden, energidrikke på pulten, pulsen i høyden, og prøvde for harde livet å svare på eksamen min i mikroøkonomi så godt jeg bare kunne! Jeg var helt klam og uvel da jeg gikk der ifra. Utslitt, overfylt av adrenalin, lavt blodsukker, og samtidig lettet. Jeg satt meg i bilen, pustet og smilte til meg selv i speilet. Jeg overlevde. Jeg hadde vært gjennom et flere ukers helvete, men nå var jeg ferdig.

I dag derimot...

Nå sitter jeg og min kjære på flyplassen, klar for å kicke feriefølelsen inn i både kropp og sjel! Syden, varme og sol - her kommer vi! Som jeg nevnte for noen uker siden, skal vi til Gran Canaria, og flyet går allerede om en drøy time! ♥

Juleferie

• 08.12.2015, 19:19

Endelig kan jeg senke skuldrene. Puste.

Det har vært noen tunge uker. Mye frustrasjon, lite søvn, mange tanker, og alt for liten tid. Men nå... Nå er jeg faktisk ferdig. Jeg kan puste ut, legge meg ned og slappe av, sove med god samvittighet, kose meg og... Leve! Det er lenge siden. Fem uker. Fem uker hvor jeg bare har jobbet som en kontrollert robot. Bare lest, pugget, spist, dusjet og sovet.

Ukene før eksamen omformer meg alltid, og jeg lever meg inn i en eller annen slags boble uten luft. Mobilen blir mindre viktig, sosiale medier glemmer jeg, hva som skjer rundt om i verden hører jeg bare såvidt om, og alt som ikke kan kobles sammen med studiene legges til sides. Det er utrolig rart og veldig tungt å hanskes med, men akkurat går det bra med meg. Jeg er sliten, faktisk utrolig sliten, men herliget... Nå er FERIDG med alle de fire eksamene mine, og det betyr at jeg har juleferie!! ♥